tisdag 21 september 2010

En massa förberedelser

Nu har det gått tre veckor sen bröllopet och nu kan jag reflektera över hur de senaste månaderna har varit. Det har verkligen varit späckat schema med alla förberdelser och vänner har nog fått höra om bröllopsplanering tills deras öron hållit på att trilla av. Här är lite bilder tagna i vår och sommar.

Till Makalösa Blommor för att beställa brudbukett, tärnbukett och corsager. Killen som jobbar där lyckades helt fantastiskt med att förstå mina målande beskrivningar av färg och form och gjorde de vackraste buketterna.

Provsminkning hos Claire på Clinique gjorde jag flera gånger för att hitta rätt färger och märken.

Håret var jag också tvungen att sätta upp på prov för att se exakt vilken sorts knut jag ville ha och hur vågorna skulle ligga och hur fåglarna skulle fästas. Detta gjordes hos Helene på salong Ibi.

Redan tidigt i mars besökte jag sömmerskan för första gången, efter det var jag där många gånger för att välja tyger och snörningar och passformer.

Gick även med M. till Steens herrmode. Jag gick mest runt och tittade på de fina lokalerna.

Medans M. provade smokingen.

Så gick vi till Kristina på Kungsholmens choklad och provsmakade praliner vi skulle ha i små give away påsar till gästerna.

Bröllopstårtan fick Ted på Lux i uppdrag att göra, inte lätt att göra tårta till nån som inte tycker om tårta, efter lite om och men och tillägg av choklad och crunch var vi nöjda med denna söta sommartårta med jordgubbar och fransk maräng.

Kyrkan och prästen besöktes några gånger för att gå igenom hela vigseln.

Kyrkan och Bergendals herrgård var det första som valdes och det var tillgången till dessa som fick bestämma vilket datum som skulle bli vår stora dag.

Mycket tid gick åt till att göra alla trycksaker och inlagor, det blev en hel del skärande i papper, håltagning och knytande av band.

Morris tyckte det var väldigt roligt med allt papper och hjälpte gärna till att stöka ner ännu mer genom att sprida pappret i hela lägenheten.

Vi valde ut en alldeles perfekt gräddvit Cadillac från 1955 med röd skinnklädsel som skulle ta oss från kyrkan till herrgården, nu kunde vi bara hoppas på fint väder så vi kunde ha suffletten nerfälld.

Här var det dags att fylla påsar med ris som gästerna skulle få utanför kyrkan. Kanske skulle vi ha testat riset, jag visste inte att det skulle vara så hårt att göra så ont när man fick det på sig! Inte hade jag heller tänkt på att jag skulle få ris i hela håret och innanför hela klänningen!

Dagen innan den stora dgaen var vi ute på Bergendal för att ställa ut alla festprogram, servetterna, bordsplaceringen och chokladen.

Jag dekorerade med vitt tyg och ännu fler vita fåglar så att temat skulle hålla ihop hela vägen!

Sen var det bara att åka hem och kolla smhi´s väderprognos för sjuttioelfte gången och äntligen såg det ut som det skulle bli sol!!

1 kommentar:

Carolina Sins sa...

Hej!

Ja, det var mycket som skulle klaffa! Man tänker inte på hur mycket olika grejer det är om man inte har gjort det själv.

Men det blev ju bra :)