måndag 27 september 2010

Trycksakerna

Ganska tidigt sattes grunden för den form som skulle följa genom hela bröllopet. Hade tidigt en bild av hur det skulle se ut och det lyckades jag förmedla till C. som hjälpte mig att få till fina trycksaker, för är det något hon är duktig på så är det grafisk form. Det började med att vi skickade ut ett Save the date kort. Tyvärr tyckte Posten att det var en väldigt bra idé att placera stämpeln på framsidan av kortet och det förstörde minst sagt! Puckon!

Det togs fram en massa förslag på hur inbjudan kunde se ut, den måste ju följa den uttänkta röda tråden!

Sen var det dags att göra en inbjudan. Till vår inbjudan köpte jag tjocka pärlemopapper och vek askar av. Snacka om att ta sig vatten över huvudet men efter mycket slit blev askarna klara! Det blev bra mycket finare än att bara skicka ut i kuvert. I asken hamnade också en fjäder som en av fåglarna tappat

och i askarna som gick till familjen låg också inbjudan till brunch söndagen efter bröllopet. Allt för att vi skulle få lite mer att planera :)

Jag klippte och handskrev namnen på alla etiketter.

Så här såg det färdiga resultatet ut innan det skickades. Alla askar kom sen fram hela!
Det lindblomsgröna bandet, rosa trycksaker, etiketter och fåglar var något som gick igen genom hela bröllopet.

Som här i festprogrammet som blev en blandning av inbjudan och save the datekortet med dess tårtpapperskant. I detta gjorde jag en inlaga med info om oss, info om gäster, meny, bordsplacering och lite annat. Dock inget studentikost då det inte ligger för varken M. eller mig.

Vid varje kuvert till bordsdukningen stod påsar med chokladpraliner. Återigen fick den lilla påsen grönt band och en fin etikett.

Till kyrkan gjorde jag ett program med vigselordningen, vilka sånger, psalmer och in och utgångsmusik som skulle framföras och texten till Fjäriln vingad som vi alla skulle sjunga och som jag kom på när jag stod därframme vid altaret utan program att jag inte alls kunde utantill så alla andra fick sjunga själva. Programmet lades tillsammans med rispåsarna i korgen klädd med grönt tyg som jag turligt nog hittat.

Sist men inte minst gjordes en bordsplaceringstavla. Tack och lov att man har lite koll på att det finns sånt som kapaskiva så jag kunde nåla upp alla namnlappar och lätt göra ändringar när det blev sista-minuten-avhopp. Lyckades även här klämma in fåglarna och gröna band!